2011-08-07

100 Hari - kematian kian hampir!

salam..


tersentuh jua sanubari ini apabila menonton telefilem 100 Hari lakonan Zulhuzaimy jap tadi..
ade sape2 yang nangis tak??


kene ngaku jugak lah part/babak dimandikan tu yang buat aku tetiba rasa.......
.....rasa takut akan kematian....
memang takut sebelum ni, tapi cam buat biasa2 jer..
tapi, tadi rasa semacam... pendek kata.... insaf!!




zulhuzaimy - pelakon utama telefilem 100 Hari




masa menonton tadi, tak berapa nak dengar apa yang ustaz tu cakap pasal tanda2 mati sudah hampir dek kerana anak-anak dok buat bising...


tapi mujur juga aku teringat kat blog member se'opis' penah buat entri pasal tanda mati dalam seratus hari ni..


jadi,, lepas saje citer tu, dan anak-anak pun dah tido, aku pun bukak tenet.. masuk blog,, terus ingat nak buat entri ni..


Hari ke-100 sebelum hari mati
- adalah tanda yang pertama,
- berlaku selepas Asar,
- simptom : seluruh tubuh (hujung rambut ke hujung kaki bergetar/menggigil),



40 hari
- berlaku selepas Asar,
- bahagian pusat berdenyut-denyut,
- daun yang tertulis nama kita yang letaknya dari pokok daripada Arasy Allah gugur,, malaikat
Izrail akan membuat persediaan seperti mengekori kita dan mungkin menunjukkan dirinya.




7 hari
- timbul selera makan bagi orang yang sakit dan tidak berselera makan sebelumnya.



3 hari
- terasa denyutan di bahagian tengah dahi (di antara dahi kanan dan kiri)
- eloklah berpuasa supaya perut tidak mengandungi banyak najis dan memudahkan orang
hendak memandikan kita kelak,
- mata hitam tidak bersinar, hidung bagi orang yang sakit kelihatan jatuh (pandangan sisi),
telinga layu (bahagian hujung masuk ke dalam) dan telapak kaki sukar ditegakkan..




1 hari
- berlaku sesudah Asar
- merasakan satu denyutan di sebelah belakang (iaitu bahagian ubun-ubun) menandakan kita
tidak akan sempat menemui Asar hari esoknya..




Tanda terakhir
- merasakan sejuk dari pusat turun ke pinggang dan naik ke halkum
- maka ucapkanlah syahadah dan berdiam diri menantikan kedatangan Izrail menjemput
kita pulang..



semoga kita sentiasa mendapat hidayahNya dan hidup dan mati kita berada di dalam agamaNya.. Amin..



credit to : http://ummi-aqilah.blogspot.com/tanda-tanda kematian menghampiri umat


0 komen:

Post a Comment

tenkiu untuk komen2 best!!

Ping entry