2011-08-05

Kek Batik Puasa Hari Kedua

Kek batik...

makteh yang perkenalkan aku dengan kek batik...
tak ingat tahun bila, tapi mungkin/boleh jadi sejak mula-mula kek batik diperkenalkan..

kek batik sentiasa menjadi favourite aku sejak kali pertama memakannya sehingga ke hari ini..





kek batik ni aku buat time posa hari ke-2..




balik keje kul 1230 tgh hari terus masuk dapur..

buat kek batik sebab niat hati nak bagi Zafri makan...

dulu masa takda Zafri,,buat ape2 mesti ingat nak bagi suami makan...

tapi, senario dah berubah sikit2 la kan... hehe..




sehingga entri ni ditulis, kek batik tinggal sikit jer lagi,, mungkin malam ni dah boleh basuh tupperware tu..




kat sini saje aku nak taruk resepi kek batik--untuk rujukan aku akan datang..


resepi kek batik ni aku dah olah sikit sebab kek aku buat ari tu pahit sikit tapi masih boleh rasa keenakan koko dia la..






** RESEPI KEK BATIK VERSI PUAN U**




bahan-bahan ni masuk dalam kuali bersama-sama dan kacau hingga larut dan sebati

- koko 1/2 cawan, ---- aritu aku masukkan 3/4 cawan,,

- gula pasir 3/4 cawan,

- air 3 cawan, ---- memula masuk 2 cawan, lepas adunan semakin memekat, aku tambah lai air 1 cawan,,





lepas dah agak sebati dan larut, masukkan

- telur 2 biji,





kacau adunan, pastikan telur tidak berketul, dah tu masukkan

- planta atau adik beradik dia sebanyak 1 cawan, kalo nak lebihkan boleh jugak,, lebihkan 2 sudu planta,,jangan taruk 1 sudu,,kang penat je cari sudu.. kehkehkeh!





kacau adunan sehingga agak sedikit likat,, bolehlah masukkan

- 1 pek 300g biskut marrie perasa original,,





lepas tu,, kalo tak reti lai ape nak buat,, memang sah nak kena sepuk aka stongkol!!




arakian,,,sekian...








3 komen:

  1. wallaweeeyyyy...! telioQ nih...!! hihihii...

    ReplyDelete
  2. sedapnyee....nakkk...hee~ tp tak pernh buat la..mmg teringin ni..he~

    selamat berpuasa~

    ReplyDelete

tenkiu untuk komen2 best!!

Ping entry