2010-09-24

Malam raya..

Setelah sekian lama melengkor malas tak hengat nak hupdet blog, maka sejarah besar tercetus hari ini bila mana tetiba rasa rajin nak tebas2 semak samun kat blog ni! nasib baik la baru lepas raya.. ada la ckit2 cerita a.k.a bahan nak dipertontonkan kepada kengkawan a.k.a follower yang tersayang.. cewwwaaahhh!!!!

malam raya, takder buat apa2 pun.

masak rendang?
hmm... rendang dah siap masak petang tu. Cuma menunggu lemang untuk diamik kat umah sepupu mak. Eceli, Pak Mahmud dah tepon petang tue suruh gi amik, tapi ujan pulak.. so, malamnya gi amik itu lemang..

kemas umah?
tak payah kemas,,dah kemas dah pun sejak azali... hahahaha...

masuk duit raya dalam sampul?
yang nie awal2 lai dah buat..

so, sementara tunggu mak balik bawak lemang, aku ngemas2 kat dapur.. basuh2 gelas2, pinggan2 yang kotor dan untuk jamu orang datang raya besok. Sambil2 mengemas dapur, dapat jugak aku menghirup udara segar daging dan ayam yang dibakar buat barbeque.. cuba tengok gambar kat bawah ni!!


nasib baik la ada budak kecik dua orang nie.. gigih bakar ayam dan daging yang mak diorang perapkan sejak petang tadi! yang budak kat belakang tue, tukang chek sedap ke tak sedap! ciss!!


best! best! tahun depan boleh buat lai... dah ada tukang bakar..


dah gemuk ckit dah abang aku nie.. pandai bini dia jaga.. harap aku, laki makin kurus pulak jadiknye.. hehehe..


tak penat si hazam nie membakor... tahniah2!!


daging dan ayam bakar.. hasil perapan oleh Kak Sumanti. Idea oleh abg Sham.. biasalah kan, orang laki memang suka bagi idea2 ni,tapi tang nak buatnya, liat ckit... huhu..


sebenarnya, baru tahun nie kami try buat ayam daging bakar2 ni.. sebelum ni, tak penah buat pun.. selalunya, malam raya mak dengan aku serta adik2 dan kakak ipar aje yang tolong mak ckit2 kat dapur untuk buat bihun sup atau pun laksa.. tapi tahun ni, masak nasik. menu nasik nie memang tak penah ada dalam hidangan lebaran pun.. ramai adik beradik mai umah cari bihun sup atau laksa, sebab nasik diorang dah buat..

nasik aku tak snap pun sebab nasik dimasak pada tengah hari raya... kakakaka... pagi raya kami sibuk kuar beraya.. lepas jumaat, kuar lagi beraya sampai kul7 petang! tahun ni memang berbeza sungguh. bukan kami lagi tunggu orang mai umah, tapi kami pulak pergi umah orang.. selalunya, elok nak kuar umah aje, orang sampai.. kali ni, pagi-pagi lagi semua dah siap2..

raya tahun ni memang berbeza.. tapi tetap hepi!! gitulah entry 1st untuk raya kali ni. Selamat Hari Raya!!






0 komen:

Post a Comment

tenkiu untuk komen2 best!!

Ping entry