2009-12-24

Simple Ethics To Apply For

Salam.

Dah lama tak update entry..ni pun payah jugak nak menghupdet entry ni sebab anak aku asyik nak melekat ajer.. yelah!!nak naip pun susah taw!! tido kejap lak dia hari nie... hrmmmm..

Entry kali ni saja-saja jer aku nak bagi sedikit nasihat berdasarkan pemerhatian dan pendengaran.. nasihat kepada korang dan aku sendiri jugak..

Pertama sekali, aku nak tanya.. korang kalo balik kampung, bawak kain tuala sendiri ke tidak? Tak kisah lah samada korang nak tido 1 malam ajer ker, atau byk malam kat kampung..korang bawak balik tak kain tuala sendiri?

Aku harap, sesiapa yang tak penah bawak balik kain tuala sendiri tu, maknanya guna kain tuala kat umah mak-bapak korang, lepas ni, bawaklah kain tuala sendiri... penah tak korang terfikir bahawasanya... mak korang tu tak larat nak amik cuci kain tuala korang walaupun korang dah belikan dia mesin basuh auto!! ye lah... bukan setakat amik basuh ajer, kena sidai... amik kain kering lepas sidai...pastu kena lipat lai.... tak kesian kerr??

Cuba bayangkan pulak, kalo yang buat macam tu bukan sorang dua? hah!!

Tapi aku tak suggest lah kat korang bawak balik kain selimut sendiri.. sarung bantal sendiri... ataupun cadar sendiri... pada aku, tak apa kalo guna benda-benda alah tue sumer dari umah mak bapak korang! tapi, at least.. kain tuala tue... bawaklah yang sendiri punyer!!

Kepada sesiapa yang tak mengamalkan amalan tak terpuji macam yang aku katakan tadi, tepuk tangan untuk diri korang sebab tak jadi orang yang menyusahkan mak-bapak!! Bravo!

Kepada yang terkena getah tue, harap-harap, ubahlah stail tue.. bukan susah pun kan?

So... ini ajelah untuk hari nie... jupe lai...




Wassalam.

2 komen:

  1. hahaaa...
    bravo2!!
    butui butiiii...
    kpd org2 yg b'kenaan..sila bc n3 nih
    dgn hati yg tulus ikhlas..
    keh kehh..
    cmtu plak kan..

    ReplyDelete

tenkiu untuk komen2 best!!

Ping entry