2010-02-22

Cornetto...dulu dan sekarang..

Aku baru balik dari pejabat.. ade keje sikit tadi.. actually, adik aku, Eda ade nak print2 ckit.. so,bergeraklah kami ke opis aku lebih kurang kul915 gitu.. aku bawak Muhammad Zafri sekali.. mengantuk anak aku tue sebenarnyer.. alahai...cian anak ibu..

Lepas agak-agak dalam satu jam kat opis tue, sembang2 dengan JL2 yang tetiba muncul (ker aku yang tetibe muncul?hikhik, ade aku heran!!??) kami pun balik.. tapi sebelum balik tue, adik aku cakap nak singgah g beli envelope saiz a4.. so, aku teringatkan kedai Puzz Mart yang buke 24 jam tue, jadi menyinggahlah kami kat ctu.. tapi,adik aku jer yang turun.. aku tak turun sebab kene mengajar zafri memandu..

Tetiba aku teringat nak makan aiskrim Cornetto. Aku pesan kat adik aku beli Cornetto jenama Walls, makanyer dia belikan 4 kon. tak tahu jugak aku sama ade dia telah memerli aku secara halus atau psikologi.. erkk.. tapi setiap 4 kon tue, adalah dari jenis yang sama.. kaler.. besar.. coklatnyer.. brandnyer.. penggemarnyer... heee... lupe nak suruh dia amik Cornetto yang dalam tupperware..

Sesampai kat umah dan setelah menidurkan Muhammad Zafri tue, aku pun tetiba teringat nak bukak tenet.. sementara menunggu Windows to boot proses dia, aku pun g try taste Cornetto yang dibeli tadi.. aku ade terpikir, jikalo tiap2 hari telan satu gigit Cornetto setiap kali tunggu PC boot, memang tahun depan aku layak masuk Biggest Loser Asia! Kalo dapat masuk aku nak masuk Red Team walaupun sebenarnyer aku lebih suke Blue Team tue..back to the main story to story to, Eda mintak aku teka berapa harga setiap sekon.. (sekon = satu kon = per kon = lu pikir lah sendiri!) so, aku teka rm3 sebab rasanyer sidappp gitu.. coklatnyer memang terasa!! aku pun tanye dia balik kalo2 betul harga yang aku teka tue..tapi dia pun tak tahuuu... ciss!!

Mengingatkan baby Dell aku dah siap sedia, aku pun terus mengakses internet Broadben... alhamdulillah dapat dengan sekali aku tekan connect button.. tapi, aku masih teringat2 pasal Cornetto tadi.. so, terus aku decided to do an entry about it..

Dulu dan Sekarang..

Dulu?
kalo nak beli aiskrim Cornetto Walls especially, mesti tanya harga dulu..
Sekarang..
main amik jer, dah letak kat atas kaunter tue and dah bayar pun belum tentu tahu harga sekon!

Dulu?
kalo makan aiskrim macam Cornetto musti jilat2 rasa dia punyer coklat dia betul2.. sambil angkat kening tayang kat abang aku.. sebab diorang punyer dah abis..
Sekarang..
bukak peti ais gigit sikit ajerr.. nak rase banyak2 tak lalu.. sambil2 beringat nak jaga badan.. cewah!!

Dulu?
kalo simpan Cornetto dalam peti ais, makanyer..abih la.. pembalut kon pun tak nampak.. kalo nasib baik, ader arr.. itupun ade kesan kene gigit.. takpun, tinggal separuh jerrr..
Sekarang..
Cornetto duduk dalam peti ais tue sampai berbulan2.. kadang2 beli perasa lain pulak walaupun yang dah bukak tue ade banyak lai...

Dulu?
Cornetto ibarat makanan orang kaya.. hanya yang kaya mampu merasa kesedapan Walls Cornetto..
Sekarang..
Ohoh... bukan makanan orang kaya ek.. orang kaya makan aiskrim jenama len pulak.. sekarang nie, budak sekolah rendah pun dah hi-taste daa.. brand aiskrim yang mahal2 pun mkin banyak kat market malaysia walaupun kat pekan2 kecik..

Jadi.. ape beza dulu dan sekarang? apakah motivasi dan pengajaran yang terselindung di sebalik sekon aiskrim Cornetto?? Hakikatnya, melakukan perubahan adalah penting dalam hidup kita.. menjadi yang lebih baik dari segala aspek.. kewangan.. kesihatan.. ilmu dan akal.. pakaian.. kemampuan membeli dan berbelanja.. walaupun kadangkala kita tidak sedar bahawa kita sedang berubah.. kerana perubahan itu sedang bergerak seiring dengan apa yang kita sedang berusaha lakukan saat ini.. hanya orang yang tidak/enggan atau merasakan telah terlambat untuk berubah sahaja akan menyatakan kita telah berubah! Namun, wujudnya orang-orang sebegini tidak salah.. atau tidak menampakkan mereka bodoh atau sebagainya, kerana wujudnya merekalah yang menyebabkan wujudnya perkataan 'Berubah' tersebut...seharusnya kita berterima kasih kepada mereka kerana nampak perubahan yang kita lalui dan lakukan. Sekiranya mereka tidak nampak perubahan yang kita lakukan, yang bermakna bahawa tidak ada perbezaan antara dahulu dan sekarang, bermakna kita tidak maju!! Kita hanya dapat melihat perubahan yang sebenar-benarnya terjadi pada diri kita 10 tahun atau mungkin 20 tahun akan datang jika kita muhasabah diri dan berfikir.. tidak semestinya kita mesti memikirkan perkara atau isu-isu yang kompleks sahaja untuk menyedarkan kita.. cukup sekadar sekon aiskrim Walls Cornetto sebagai contoh... atau mungkin kita tidak nampak langsung perubahan yang telah kita lakukan tanpa kita sedar kerana kita telah betul-betul berubah!!



Love: Unai :-)

1 komen:

  1. bagus la citer ni, pagi2 dah buat otakku berfikir seketika..hehe..mmg diff. antara dulu dan skrg...tgk pada contoh aiskrim conetto sudah jelas kan..^_^

    ReplyDelete

tenkiu untuk komen2 best!!

Ping entry

My Ping in TotalPing.com