2010-03-05

Lima tahun sudah...

Tahniah kat aku sebab dah 5 tahun keje ngan gomen!! aku start joined gomen 3.3.2005. sebenarnye, aku dapat surat tawaran dan arahan lapor diri lebih awal lai dari tarikh tue.. kalo tak silap, 19hb Februari kot.. kira aku panggilan pertama arrr... tapi aku tak gi lapor masuk pun sebaliknya aku gi Mindef (Kementerian Pertahanan) untuk tangguhkan lapor diri aku, aku cakap kat HR tue bhawa aku nak lapor 3hb depan yakni 3 Mac 2005..

Kenapa?
Sebab aku masih bekerja dengan sebuah syarikat swasta dan aku tahu yang aku perlu bayar sebulan gaji dan ot (overtime) aku tak akan dibayar.. memikirkan ot aku banyak, jadi aku buat keputusan untuk tangguh dulu kat Mindef tue.. Nasib baik aku pekerja yang baik dan bos aku boleh cow-tim pasal sebulan gaji tue sebab kalo ikutkan notis brenti keje aku tak sampai sebulan pun! Tengkiu En.Nash!! Dah kawen ke sekarang??heee...

Berbalik pasal aku mintak tangguh kat Mindef tue, aku ada buat surat mohon tangguh kat HR Mindef.. walaupun, sebenarnya, aku ada baca dalam surat tawaran tue bahawa tawaran tue dibuka selama sebulan dari tarikh surat tawaran. Amende banyak sangat perkataan tawaran2 nie!! hahaha!! back to the stori.. kalo aku tak lapor lepas sebulan, maknanye, tawaran terbatal.. means, kalo aku gi lapor 3hb depannye pun, aku sebenarnye masih dalam tempoh lapor diri yang dibenarkan... betul ker ayat aku nie?hantam sajalah.. kuang3x.. tapi disebabkan orang tua2 kata nak berbudi bahasa, dan risau jugak kalo2 aku sorang yang dapat surat tawaran tapi HR sana takder makluman pun pasal aku, karang, bila aku gi lapor; orang tak recognize aku (walaupun aku tahu, cam mustahil bende gini nak jadik kan?) so, aku pun hantarlah surat tue by hand kat Mindef.. alih2, orang HR tue pulak yg gitau aku bahawa aku tak buat surat pun takper sebab..... alah,,malas arr nak tulih balik.. then dia siap tunjuk kat aku lai ayat tempoh sebulan tue kat surat tawaran tuee... adehhh!!

Aku gi Mindef tue dengan adik aku. Lepas turun bas kat Pudu terus kami g umah aku kat KJ untuk mandi.. (disebabkan surat tawaran tue sampai sehari/2hari sebelum tarikh lapor, so, aku kelam kabut lah ckit.. aku balik kampung pun sebab nak amik surat offer tue..) dalam kul11 baru sampai Mindef. Kami gi pada tarikh aku sepatutnye lapor lah.. Disebabkan aku cuma nak serahkan surat tangguh ajer, so, kami gi sana pakai baju t dan seluar jeans.. Satu lai sebab dah tak sempat nak iron.. Mindef kat mana pun tak tau.. masa tue, tak sebut lah Mindef2 nie.. sebut Kementerian Pertahanan aje lah..

Pejabat Mindef stail mcam nie.. kalo nak masuk HR Tingkat 2, pengawal tentera kat depan tue akan bagi pas untuk masuk.. so..dengan tak tahu menahu cara nak swipe pas tue kami tengok/ikut orang buat camna, ringan mulut bertanya, maka sampailah kami kat Tingkat 2 tue.. lepas dah selesai urusan, kami pun balik.. Alhamdulillah.. nasib baik boleh masuk Mindef w/pun pakai jeans... tu kira hari bertuah aku sebab kira bernasib baik boleh masuk.. kalo tak, kena balik dulu lah-tukar baju!! mujurlah nasib yang baik menyebelahi kami..

So, sejak dah lapor Mindef 3hb tue, sumer ambilan baru macam aku sentiasa perlu mendapatkan kad swipe kat balai pengawal.. nak masuk, bagi I/C dapat kad.. nak balik, bagi kad, dapat I/C.. dok Mindef 2 minggu camtu, aku naik bosan.. dah lah kene nunggu lama.. kekadang tue, terpaksa ajerr tengok bas lalu depan mata.. hadoi!! tapi member aku cakap, lelaki dia nie, Edy namanya, member aku yang sejawatan nie muda lai.. dia gtau aku bahawa pas yang kami dapat setiap hari tue, rupanya boleh access kat tingkat 2 ajee.. maknanyerr, tak leh arr nak merayau2 gi tingkat2 lain.. nak gi kantin boleh!! Yelah!! mana aku nak tau sebab aku tak g merayau2 mana2 pun.. hehe.. Edy nie dia tahulah pasal tue sebab dia nie suke merayau.. hahah.. so, lepas try bende tue dengan member2 aku yang lain, Auni, Tini dengan kakTini, ternyata memang benar sama sekali!! hehehe... satu pengetahuan baru.. kelakar rasanya bila ingat balik..

Aku harap, tak terlewat aku ceritakan sumer nie walaupun tarikh 3mac dah berlalu.. hehe.. sekadar kenangan indah bagi aku untuk kita share bersama..


Love: Unai :-)

2 komen:

  1. kita dh lama bercita2 nak masuk kije gomen..huhu..tak terlaksana lagi..dh 5 tahun gk kt kompeni skrg ni..bila nak dpt kije gomen ni! wuwuwuwu...

    ReplyDelete
  2. sabar.. ada rezeki,adalah... tapi keje swasta pun bagus.. kalo rajin cepat naik pangkat.. kalo gomen,susah nak naik pangkat.. hmmm..

    ReplyDelete

tenkiu untuk komen2 best!!

Ping entry